Wat een (school)jaar!
Zo, tijd voor de kinderen om weer te genieten van een deugddoende vakantie. Maar vooraleer we de schoolpoort achter ons dicht trekken en de boekentasjes opbergen tot september, blikken we graag nog even terug op het afgelopen schooljaar.
IN-Z is al jaren een betrouwbare partner voor vele scholen op vlak van opvang-, ontwikkelings- en ontspanningsmogelijkheden van de kinderen. Via onze projecten Brede School PLUS, buitenschoolse kinderopvang en Anders Verteld taalondersteuning zetten wij brugfiguren in, volledig op maat van
de school, daar waar hun talenten het meest bruikbaar zijn. Afgelopen september ging onder de noemer ‘Na de Bel!’ de nieuwste telg van ons Brede School aanbod van start in de gemeente Lanaken.
Begeleidster Pia kijkt tevreden terug: “Wat een boeiend en leerrijk jaar hebben wij achter de rug! De zoektocht naar de juiste brugfiguren, samen leuke activiteiten voor de kinderen bedenken,… Het Brede School project was nieuw terrein voor mij, dus het was in het begin heel spannend allemaal. Voor de scholen was ‘Na De Bel’ een toevoeging aan hun bestaande opvanginitiatieven, dus was het ook voor hen in het begin een kwestie van elkaar wat leren kennen, maar dat verliep in zeer positieve omstandigheden. De samenwerking met de gemeentelijke dienst ‘Kinderopvang’ was ook heel erg aangenaam. Dankzij deze factoren hebben we ons steentje kunnen bijdragen aan een leuke vrijetijdsbesteding voor de kinderen na school en de ontlasting van de ouders.”
Geloof in talent
Net als in alle projectwerkingen van IN-Z, werd dit project in de praktijk gedragen door medewerkers met een LDE-statuut: mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, maar vol van enthousiasme en talent. Pia beaamt dat laatste volmondig.
“Het was belangrijk voor mij dat de juiste personen in dit project zouden terecht komen. Je bent uiteindelijk met kinderen bezig, een jonge en kwetsbare doelgroep. Ik heb onze brugfiguren daarom ook zelf individueel gezien tijdens hun sollicitatie. En ik moet zeggen: ik ben heel erg trots op de dames en heer die het afgelopen schooljaar het beste van zichzelf hebben gegeven! Ze hebben stuk voor stuk bewezen, elk met hun eigen accenten, wat een talentvolle, verantwoordelijke en creatieve groep ze zijn. Het is een hecht team dat onderling goed samenwerkt, maar ook goed samenwerkt met de begeleiders van de opvangmogelijkheden die er al waren en waar zij ondersteunend werk hebben geleverd.”
We zijn er zeker van dat de kinderen van de Lanakense scholen maar ook alle andere scholen waar onze brugfiguren ondersteuning bieden, kunnen bevestigen dat ze leuke uurtjes gehad hebben na de school. De lachende gezichtjes tijdens één van de creatieve of sportieve activiteiten, of tijdens het spelen met het voor ‘Na De Bel!’ aangekochte speelgoed (met dank aan Cera) spreken alvast boekdelen.
Benieuwd waar onze schoolwerkingen allemaal actief zijn?
Neem dan zeker hier een kijkje.
Deel dit bericht
Ontdek ook deze nieuwsberichten
Digironde van Mediawijs
In Tongeren verzamelden de deelnemers van de Mediawijs Digironde voor een inspirerend bezoek aan DIGbij en DIGI-taal. Deze projecten werden gekozen uit honderden digitale inclusie-initiatieven in Vlaanderen en behoren tot de vier best practices die Mediawijs tijdens de Digironde in de kijker zet.
Medewerker in de kijker: het verhaal van Alina
Alina is een moedige vrouw uit Oekraïne die door de oorlog haar thuisstad ontvluchtte en naar België reisde om veiligheid te zoeken. Hier heeft ze een nieuw leven opgebouwd en werkt ze als brugfiguur voor het project Brood & Rozen, waar ze kwetsbare moeders helpt werk te vinden.
Dag van de huishoudhulp! Over veerkracht in de dienstencheques
90% van onze medewerkers is veerkrachtig, zo blijkt uit een doorlichting van Mensura. Een positieve belichting op dag van de huishoudhulp.